Komatsu elektrifiserer gravemaskin

Komatsu elektrifiserer gravemaskin

Elektrisk Komatsu gravemaskin, batteri som energikilde
Komatsu har under utarbeidelse konsept for elektrifisering av gravemaskin. Denne gravemaskinen forventes å være i full produksjon i 2023 eller 2024. Bilde: www.proterra.com

Komatsu har kunngjort at de arbeider med å elektrifisere produktene sine. Med på samarbeidet har Komatsu har fått med seg batteriprodusenten Proterra. Sammen skal de samarbeide om utvikling av én elektrisk Komatsu gravemaskin.

De to selskapene vil i 2021 samarbeide om et konsept for gravemaskin med nullutslipp. Det forventes kommersiell produksjon av elektrisk gravemaskin i 2023 eller 2024. Elektrifisering er tiltenkt Komatsu sine minigravere og mellomstore gravemaskiner.

Samarbeidet med Komatsu er det første OEM partnerskapet for det California baserte Proterra, som er rettet mot anleggsmaskiner. Selskapet produserer sine egne helelektriske transittbusser. Proterra har tidligere levert batteri og elektrisk drivlinje teknologi til andre OEM samarbeid.

«Batteriene vi designer for vår egen transittbuss og andre nyttekjøretøyer har store bruksområder,» sier Claire McConnell, visepresident for strategiske partnerskap i Proterra. «De er svært robuste, tåler mange ladesykluser og gir flere kilometer enn den gjennomsnittlige personbilen.»

I en pressemelding sa Seiichi Fuchita, president for Komatsu sin utviklingsdivisjon: «Jeg er spent på samarbeidet med Proterra, der Komatsu skal drive elektrifiseringen av anleggsmaskiner.»

Redusere CO2

Komatsu har satt seg som mål å redusere CO2-utslippene med 50 prosent innen 2030, dette målt ut fra 2010 nivået. Komatsu har tidligere introdusert hybridmaskiner med reduserte utslipp, og tilbyr allerede én elektrisk minigraver for det japanske utleiemarkedet.  Komatsu sin satsing på batteridrevne gravemaskiner er det første store forsøket på elektrifisering av tyngre anleggsutstyr.

«Vi har offentlig uttalt at vi jobber med Komatsu på batteridrift, men de jobber definitivt hånd i hånd med oss for å integrere systemet,» sier McConnell hos Proterra. Når det gjelder Komatsu har ikke de avslørt hvilken størrelsesklasse den batteridrevne gravemaskinen skal brukes i. McConnell sier at Proterra sitt batterisystem er kjent for sin modulære design, som muliggjør tilpasning av effekt og spenning, samt batteristørrelse og form.

«Det kommer til å være forskjellig fra det Proterra bruker i transittbusser. Jeg tror batteriene våre er godt egnet for dette – vi kan få batteripakker i riktig størrelse for å møte kravene fra Komatsu, «legger hun til.

Proterra produserer sine batterier i California, men McConnell sier at selskapet i stor grad har vært i stand til å unngå COVID-19-relaterte forstyrrelser i produksjonen det siste året. Dette på grunn av sin essensielle forretningsutforming. Hun forventer at Proterra vil være i stand til fortsatt å møte etterspørselen etter Komatsu partnerskapet, til tross for den pågående pandemien.

Importør for Komatsu i Norge er Hesselberg maskin AS

Kilder: Engineering News-Record og Proterra

En tanke om “Komatsu elektrifiserer gravemaskin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *