Volvo har fokus på batterilevetid

Volvo har fokus på batterilevetid

Volvo ECR25 minigraver og L25 hjullaster, begge elektrisk batteridrift
Volvo ECR25 elektrisk minigraver og Volvo L25 elektrisk hjullaster. Bilde: www.volvoce.com

Volvo Group sier at det er opprettet et forretningsområde for å tilby sine kunder alternativer for batterilevetid, inkludert avhending og gjenbruk av batterier, samt å utvikle ladeinfrastruktur i forbindelse med elektrifisering av anlegssmaskiner og kjøretøy.

Volvo Energy vil være et forretningsområde med fullt resultatregnskap, ifølge en uttalelse fra Volvo. Det vil ha både en intern og ekstern rolle, og tilby batterier og ladeløsninger til Volvo konsernets øvrige forretningsområder. Ekstern rolle vil bli og tilby brukte, ombygde og overhalte batterier til kunder for bruk i forskjellige applikasjoner.

Volvo Energy vil også ha ansvar for konsernets løse infrastruktur med tanke på Hydrogen. Dette med tanke på kjøretøy med brenselcelle og være i samarbeid med andre selskaper for å gjøre det.

Det er stor og økende interesse for elektriske kjøretøy og anleggsmaskiner blant våre kunder. Sa Martin Lundstedt, administrerende direktør i Volvo Group, morselskapet til Volvo Construction Equipment.

Vår ambisjon er å tilby våre kunder de mest konkurransedyktige løsningene når det gjelder elektrifisering, inkludert batterier og ladeinfrastruktur. Med Volvo Energy ser vi et helhetlig syn på hele livssyklusen. Noe som kommer både kundenes virksomhet og samfunnet som helhet til gode.

Selskapet sa at de vil øke tempoet i utrullingen av elektriske kjøretøyer og relaterte tjenester. Som inkluderer introduksjon av lastebiler for regional transport eller anleggsvirksomhet senere i år.

UD Trucks til Izuzu

Joachim Rosenberg, styreleder i Volvo Groups sin UD Trucks avdeling, vil lede Volvo Energy fra denne måneden. Han vil fortsette å drive UD Trucks og forberede overføringen av UD Trucks eierskap til Isuzu Motors.

UD Trucks ble opprettet i 1935 i Japan som Nihon Diesel Industries, og tok senere navnet UD Trucks etter sin uniflow dieselmotor. UD Trucks ble i 2017 en 100 prosent avdeling underlagt Volvo.

UD Trucks vil etter hvert bli overført til Isuzu Motors som angitt i en partnerskapsavtale fra desember 2019 mellom Volvo Group og Isuzu Motors. Det tiltenkte samarbeidet vil være innen autonom kjøring, tilkobling og mellomstore og store elektriske kjøretøy.

I mellomtiden mottok de norske entreprenørene K. Baugerød Anlegg og Veidekke nylig hver sin Volvo ECR25 elektrisk minigraver og Volvo L25 elektrisk hjullaster fra Volvo Construction Equipment. Bedriftene var de første som bestilte maskinene og gjorde det på bauma 2019 i München, Tyskland.

Kilder: World Highways og Volvo Construction Equipment

Sany SY215C gravemaskin klar for salg

Sany i Norge

Sany i Norge, bedriftsbesøk hos Seabroker havnekraner AS som er Norsk importør for blant annet Sany gravemaskin og Sany minigraver.

Les mer »
Elektrisk Komatsu gravemaskin, batteri som energikilde

Komatsu elektrifiserer gravemaskin

Komatsu har kunngjort at de arbeider med å utvikle elektrisk Komatsu gravemaskin. Komatsu har fått med seg batteriprodusenten Proterra, sammen skal de samarbeide om elektrifisere produktene sine.

Les mer »

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *